Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. únor 2012

Reflekční mlhovina u Merope

Uznání a copyright: Leonardo Orazi

Reflekční mlhoviny odrážejí světlo blízkých hvězd. Světlo odráží spousta malých uhlíkových zrn v mlhovině. Pro reflekční mlhoviny typická modrá barva je způsobena tím, že se modré světlo na uhlíkovém prachu rozptyluje efektivněji než červené. Jasnost mlhoviny je určena velikostí a hustotou reflekčních zrn a barvou a jasností okolních hvězd. NGC 1435 na snímku nahoře obklopuje Merope (23 Tau), která je jednou z nejjasnějších hvězd v Plejádách (M45). Mlhoviny v Plejádách jsou způsobovány náhodným setkáním této otevřené hvězdokupy a prachového molekulárního mračna.

Štítky: Reflekční mlhovina, Plejády, Merope

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.