Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2012

NGC 5965 a NGC 5963 v Drakovi

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Tyto dvě spirální galaxie tvoří fotogenický pár, který se nachází v hranicích severního souhvězdí Draka. Obě galaxie kontrastují barvou a orientací, NGC 5965 je z našeho pohledu vidět téměř z boku a dominují v ní žluté odstíny, zatímco modravá NGC 5963 je vidět spíše zepředu. Samozřejmě že i tento dobře zarámovaný kosmický obraz pronikly další galaxie, včetně malé eliptické galaxie NGC 5969 vlevo dole. V popředí jsou rozesety jasnější paprsčité hvězdy z naší Mléčné dráhy. I když se zdá, že galaxie NGC 5965 a NGC 5963 jsou blízko a mají podobnou velikost, tak ve skutečnosti se na obloze blízko jenom jeví. NGC 5965 je daleko asi 150 miliónů světelných let a měří přes 200 000 světelných let. Mnohem menší NGC 5963 je vzdálená jenom zhruba 40 miliónů světelných let a tedy není se spirálou viděnou z boku nijak nesouvisí. Slabá modrá spirální ramena v NGC 5963 je obtížné sledovat a tak ji označují jako galaxii s nízkou povrchovou jasností.

Štítky: Galaxie, Spirální, Edge on, Ngc5965, Ngc5963, Draco, Lsb