Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. únor 2012

Ráz ze supernovy 1987A

Uznání: Hubble Space Telescope, NASA, ESA; Video compilation: Mark McDonald

Před 25 lety byla spatřena nejjasnější supernova moderní doby. Astronomové ji v průběhu doby sledovali a čekali, až se rozpínající se trosky z ohromné stelární exploze srazí s dříve vyvrženým materiálem. Jasný výsledek takové srážky je vidět ve filmu nahoře, který se skládá ze snímků pořízených Hubblovým kosmickým dalekohledem mezi lety 1994 a 2009. Film zachycuje srážku vně se pohybující rázové vlny s již dříve existujícím, světelný rok širokým prstencem. Srážka nastala při rychlostech skoro 60 miliónů kilometrů za hodinu a ohřev rázem způsobil, že materiál prstence začal svítit. Astronomové ve studiu srážky pokračují, jelikož osvětluje zajímavou minulost SN 1987A, a dává představu o původu záhadných prstenců.

Galerie: Konjunkce Jupiter - Venuše - Měsíc