Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. březen 2012

Jasné planety za slunečním dalekohledem McMath-Pierce

Uznání: Mike Line (Caltech), Ed Mierkiewicz (Univ. Wisconsin-Madison), Ron Oliversen (NASA-GSFC)

Tuto astronomickou scénu s jasnými planetami Venuší a Jupiterem rámuje sluneční dalekohled McMath-Pierce americké národní sluneční observatoře. Snímek byl pořízen 9. března v Národní observatoři Kitt Peak. Na vrcholu 30 metrů vysoké věže slunečního dalekohledu je usazen heliostat, který sluneční paprsky vrhá dolů do dlouhé diagonální šachty, kde v podzemí dosáhnou priomárního zrcadla dalekohledu. Po západu Slunce začal konstrukci ozařovat a vrhat na ni stíny Měsíc skoro v úplňku. V záběru je vidět otevřená kopule 2,1m reflektoru na Kitt Peak, který se připravuje na noc, zatímco vysoko nad věží heliostatu září hvězdokupa Plejády. Šikmý dalekohled McMath-Pierce byl uveden do provozu před 50 lety ke studiu Slunce, ale udělal též mnoho pozorování obou jasných planet. Tu noc se pozorovaly sodíkové ionty v řídké lunární atmosféře.

Štítky: Slunce, Vzplanutí, Gamma ray, Allsky, Fermi, Ron Oliversen, Goddard Space Flight Center