Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2012

Vzplanutí Slunce na gama obloze

Uznání: NASA, DOE, International Fermi LAT Collaboration

Co září na gama obloze? Odpovědí jsou obvykle ta nejexotičtější a nejenergetičtější astrofyzikální prostředí, jako aktivní galaxie poháněné superhmotnými černými děrami nebo nesmírně husté pulzary, rotující pozůstatky vybuchlých hvězd. Ale 7. března gama obloze dominovalo silné sluneční vzplanutí, jedno ze série nedávných slunečních erupcí a to na energiích až miliardkrát větších, než je energie fotonů viditelného světla. Tyto dva panely ilustrují intenzitu tohoto slunečního vzplanutí na celooblohových snímcích pořizovaných Fermiho kosmickým gama dalekohledem. Ještě 6. března, stejně jako po většinu dní, bylo Slunce pomocí Fermiho zobrazovacích detektorů skoro neviditelné. Ale při vzplanutí třídy X se stalo na gama energiích téměř 100 krát jasnější, dokonce více než pulsar v Plachtách (Vela). Slunce nyní ve Fermiho pohledu zase zesláblo, ale jak se bude blížit do maxima své aktivity, tak jistě na gama obloze zase zazáří.

Štítky: Slunce, Vzplanutí, Gamma ray, Allsky, Fermi