Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červenec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červenec 2009

Fermiho gama pulsary

NASA, DOE, Fermi LAT Collaboration

Pulsary jsou rychle rotující, v supernovách zrozené neutronové hvězdy, když se zhroutilo jádro pozůstávající po smrtícím výbuchu hmotné hvězdy. Tradičně se identifikují a studují pozorováním svých pravidelných rádiových pulsací a nyní byly též detekovány Fermiho gama kosmickým dalekohledem v extrémních gama energiích dva tucty pulsarů. Mezi tyto detekce patří 16 pulsarů s identifikovanou pulsací samotné gama emise. Tato celooblohová gama mapa orientovaná podle roviny Mléčné dráhy ukazuje polohy pulsarů i s 16 novými žlutě zakroužkovanými Fermiho pulsary a 8 předtím známých radiových pulsarů je zakroužkováno fialově. Bizardní hvězdné mrtvoly vpravo, pulsary Vela, Crab a Geminga patří na gama obloze k těm nejjasnějším. Pulsary Taz, Eel a Rabbit jsou pojmenované podle mlhovin, kterým dodávají energii. Pulsary gama Cygni a CTA 1 vlevo sídlí v rozpínajících se stejnojmenných zbytcích supernov.

Štítky: Supernova, Zbytek supernovy, Pulsar, Neutronová hvězda, Gamma ray