Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2009

Temná řeka k Antaresu

Uznání a copyright: Jason Jennings

Na spojnici mlhoviny Dýmka s barevnou oblastí u jasné hvězdy Antares je tmavé mračno zvané Temná řeka, z obrázku vytéká levým okrajem. Ponurost Temné řeky je dána absorpcí světla hvězd pozadí prachem, který absorbuje světlo hvězd pozadí, ačkoliv tmavá mlhovina většinou obsahuje vodík a molekulární plyn. Prachem obklopený rudý veleobr Antares vytváří neobvykle jasnou žlutou reflekční mlhovinu. Jasná modrá dvoujhvězda Rho Ophiuchi nad ním je ponořená do jedné z typických modravých reflekčních mlhovin, ale oblast posévají také červené emisní mlhoviny. Vpravo nahoře od Antaresu je vidět kulová hvězdokupa M4, i když se nachází daleko za barvitými mračny ve vzdálenosti asi 7000 světelných let. Temná řeka je vzdálena asi 500 světelných let. Tento barevný kout nebe je mozaikou teleskopických snímků pokrývajících skoro 10 stupňů (20 úplňků) v souhvězdí Štíra (Scorpius).

Štítky: Emise, Absorpce, Mlhoviny, Dark, Antares rho ophiuchi