Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. březen 2012

M95 se supernovou

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, University of Arizona

Spirální galaxie s příčkou M95 měří asi 75 000 světelných let, co do velikosti je srovnatelná s Mléčnou dráhou a je jednou z větších galaxií skupiny galaxií Leo I. Spolu se sousedními galaxiemi M96 a M105 je součástí ne zas tak moc známé trojice galaxií ve Lvu vzdálené asi 38 miliónů světelných let. Na tomto ostrém a barvitém kosmickém portrétu obklopuje galaktické jádro jasný kompaktní prstenec se vznikajícími hvězdami. Kolem výrazné žluté příčky jsou těsně zavinutá, prachovými pásy proplétaná spirální ramena s mladými modrými hvězdokupami a výmluvnými růžovými hvězdotvornými oblastmi. Jako bonus sledujte dolů spirální rameno vpravo a brzy se dostanete k poslední supernově v M95 SN 2012aw, která byla objevena 16. března a byla identifikována jako exploze hmotné hvězdy. Tato supernova je dobrým cílem i pro malé dalekohledy a na tomto videu (vimeo) vyniká při srovnání nedávného snímku s hloubkovým snímkem M95 bez supernovy pořízeným v roce 2009.

Štítky: Supernova, Barred spiral galaxy, M95, Sn2012aw