Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2012

Messier 9 podrobně

Uznání: ESA/Hubble, NASA

Proslulý astronom 18. století Charles Messier popsal 9. položku svého slavného astronomického katalogu jako "mlhovina, bez hvězdy, v pravé noze Hadonoše...". Ale v Messieru 9 (M9) hvězdy jsou, moderní astronomové znají M9 jako kulovou hvězdokupu o průměru asi 90 světelných let s více než 300 000 hvězdami. Nachází se asi 25 000 světelných let daleko poblíž centrální výdutě Mléčné dráhy. Tento podrobný snímek z Hubblova kosmického dalekohledu dokáže rozlišit hemžení hvězd v centrálních 25 světelných letech. Hvězdy v kupě jsou přinejmenším dvakrát tak staré jako Slunce, mají nedostatek těžkých prvků a barvy hvězd odpovídají jejich teplotám, červenější jsou chladnější, modřejší jsou žhavější. V Hubblově pohledu je mnoho rudých obrů vidět ve žlutavé barvě.

Štítky: Globular star cluster, M9, Red giant star, Ngc6333