Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. únor 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. únor 2011

Barvy hvězd v Orionu

Uznání a copyright: Jens Hackmann

Co určuje barvy hvězd? Teplota. Červené hvězdy s povrchovou teplotou kolem 3 000 Kelvinů (K) jsou chladné, zatímco modré hvězdy jsou teplejší a mohou dosahovat teplot přes 30 000 K. Teplota našeho vlastního nádherně "žlutého" Slunce je příjemných 6 000 K. Rozdíly v barvách hvězd je docela snadné vidět na tomto kompozitním pohledu na souhvězdí Orion, který vznikl při experimentování se stopami hvězd při technice krokového zaostřování. Série celkem 35 následných expozic vytvořila stopy hvězd při jejich pohybu zleva doprava, přičemž se měnilo zaostření. Na začátku a na konci kamera nebyla správně zaostřena, takže ostré expozice jsou zhruba uprostřed a stopy rozostřených hvězd tvoří motýlky. U jasnějších hvězd rozostřením vznikají sytější barvy. Vlevo nahoře vyniká Orionův chladný rudý veleobr Betelgeuse a liší se od teplejších modravých hvězd, které tvoří tělo souhvězdí. Mlhovina v Orionu sice není hvězda, ale dole pod středem přispívá svým růžovým odstínem. Poblíž pravého okraje je uprostřed pozoruhodná také stopa chladné, temně červené uhlíkové hvězdy W Orionis, jejíž červený odstín posiluje na uhlík bohaté složení.

Štítky: Hvězda, Orion, Teplota, Color, Step focus

23. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 5. 6. do 11. 6. 2023. Měsíc po úplňku mění fázi do poslední čtvrti. Večer je vidět jasná planeta Venuše a poblíž také slabší Mars. Brzy nad ránem je vidět Saturn a za světla je nízko nad obzorem i Jupiter. Aktivita Slunce je zvýšená. Po více než půlroční misi přistála čínská posádka Šen-čou 15. Falcon 9 překonal hranici 200 úspěšných startů v řadě a chystá se vynést nákladní loď Dragon s panely iROSA k ISS. Před 40 lety startovala k Venuši radarová sonda Veněra 16. Před 20 lety se k Marsu vydalo vozítko Spirit.

Kometa C/2022 E3 ZTF v souhvězdí Býka