Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. únor 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. únor 2011

Simeis 147: Zbytek supernovy

Uznání a copyright: Nobuhiko Miki

Je snadné ztratit se ve spletitých filamentech na podrobné mozaice slabých zbytků po supernově Simeis 147. Je též katalogizována jako Sh2-240, je vidět v souhvězdí Býka (Taurus) a na obloze pokrývá skoro 3 stupně (6 úplňků). V odhadované vzdálenosti mračna trosek 3 000 světelných let to odpovídá šířce 150 světelných let. Tento pozoruhodný kompozitní obraz obsahuje obrazové údaje pořizované přes úzkopásmové filtry, aby vynikla emise atomů vodíku a kyslíku, které stopují oblasti rázem stlačeného, zářícího plynu. Věk tohoto zbytku po supernově se odhaduje na 40 000 let, což znamená, že světlo z mohutné stelární exploze poprvé dosáhlo Zemi před 40 000 lety. Expandující zbytek ale není jediným pozůstatkem. Tato kosmická katastrofa po sobě také zanechala rotující neutronovou hvězdu nebo pulsar, což je vše, co z původního hvězdného jádra zůstalo.

Štítky: Zbytek supernovy, Pulsar, S147, Narrow-band, Sh2-240