Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2009

NGC 2736: Mlhovina Tužka

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

Tato rázová vlna brázdí vesmírem rychlostí přes 500 000 kilometrů za hodinu. Na tomto krásně podrobném barevném kompozitu se pohybuje zprava doleva a její tenké propletené filamenty jsou ve skutečnosti dlouhými vlnami v ploše zářícího plynu, který je vidět ze strany. Tato mlhovina je katalogizována jako NGC 2736 a jejímu úzkému vzhledu odpovídá její populární název Tužka. Mlhovina Tužka je dlouhá asi 5 světelných let, je vzdálená asi 800 světelných let, a je jen malou součástí zbytku supernovy v Plachtách. Zbytek supernovy v Plachtách samotný měří kolem 100 světelných let a je to rozpínající se mračno trosek z hvězdy, která vybuchla asi před 11 000 lety. Rázová vlna se původně pohybovala rychlostmi miliónů kilometrů za hodinu, ale významně se zpomalila jak zametala okolní mezihvězdný plyn.

Štítky: Rázová vlna, Zbytek supernovy, Vela, Pencil Nebula, Ngc2736