Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. březen 2008

Zbytek po supernově v Plachtách

Uznání a copyright: Robert Gendler

Touto spletitou a krásnou částí oblohy probíhá rovina naší Galaxie Mléčné dráhy. Tato 16 stupňů široká mozaika ze 30 snímků ze severozápadního okraje souhvězdí Plachty (Vela) je vycentrovaná na zářící vlákna zbytku po supernově v Plachtách, což jsou rozpínající se trosky po smrtící explozi hmotné hvězdy. Světlo z výbuchu supernovy, která zbytek v Plachtách vytvořila, doletělo k Zemi před 11 000 lety. Kromě rázových vláken zářícího plynu tato kosmická katastrofa po sobě zanechala nesmírně husté, rotující stelární jádro, pulsar v Plachtách. Zbytek v Plachtách ve vzdálenosti asi 800 světelných let je nejspíše pohroužen většího a staršího zbytku po supernově, do Gumovy mlhoviny. Do této rozsáhlé mozaiky patří další identifikované emisní a reflekční mlhoviny, hvězdokupy a pozoruhodná mlhovina Tužka.

Štítky: Zbytek supernovy, Vela, Pulsar