Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. leden 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. leden 2009

Galaktické jádro infračerveně

Uznání: Hubble: NASA, ESA, & D. Q. Wang (U. Mass, Amherst); Spitzer: NASA, JPL, & S. Stolovy (SSC/Caltech)

Co se děje v centru naší Mléčné dráhy? K zodpovězení této otázky spojily své úsilí Hubblův a Spitzerův kosmický dalekohled k přehlídce této oblasti v infračerveném světle do dosud nevídaných podrobností. Infračervené světlo je zvláště užitečné k průzkumu centra Mléčné dráhy na rozdíl od viditelného světla, které je snáze zacloněno prachem. Obraz nahoře obsahuje přes 2000 snímků pořízených minulý rok z Hubblovy kamery NICMOS. Tento snímek zabírá oblast 300 krát 115 světelných let s tak vysokým rozlišením, že lze rozlišit struktury o velikosti jen dvacetinásobku Sluneční soustavy. Jsou na něm vidět mračna zářícího plynu a temného prachu, stejně jako tři velké hvězdokupy. Magnetická pole mohou vést plazmu kolem Obloukové hvězdokupy vlevo nahoře stejně jako energetické hvězdné větry opracovávají pilíře u hvězdokupy Paterčata vlevo dole. Vpravo dole je vidět Centrální hvězdokupa kolem zdroje Sagittarius A*. Proč některé centrální, jasné, hmotné hvězdy s těmito hvězdokupami nesouvisí není doposud známo.

Štítky: Infračervený, Spitzer, Galactic Core