Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. září 2008

W5: Pilíře hvězdného tvoření

Uznání: Lori Allen, Xavier Koenig (Harvard-Smithsonian CfA) et al., JPL-Caltech, NASA

Jak vznikají hvězdy? Studium hvězdotvorné oblasti W5 pomocí Spitzerova kosmického dalekohledu dává jasné náznaky po zaznamenání skutečnosti, že hmotné hvězdy poblíž středu prázdných dutin jsou starší než hvězdy u okrajů. Pravděpodobnou příčinou je, že starší hvězdy ve středech vyvolávají vznikání mladších hvězd u okrajů. Vyvolaný vznik hvězd nastává, když horký ven tekoucí plyn stlačuje chladnější plyn do dostatečně hustých uzlíků, aby se mohly začít gravitačně smršťovat do hvězd. Nádherné pilíře pozůstalé po pomalém odpařování z horkého ven proudícího plynu dávají další vizuální vodítko. Na vědecky obarveném infračerveném snímku nahoře červená barva znamená zahřátý prach, zatímco bílá a zelená znamenají zvlášť hustá mračna plynu. Oblast W5 je též známá jako IC 1848 a spolu s IC 1805 tvoří komplexní oblast tvoření hvězd populárně zvanou jako mlhoviny Srdce a Duše. Snímek nahoře zvýrazňuje část W5 o rozměru asi 2000 světelných let, která je bohatá na pilíře zrození hvězd. W5 leží ve vzdálenosti asi 6500 světelných let v souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia).

Štítky: W5, Pillars, Star creation