Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. září 2008

MACSJ0025: Srážka dvou obřích kup galaxií

Uznání: NASA, ESA, CXC, M. Bradac (UCSB) & S. Allen (Stanford)

Co se stane, když se srazí dva z největších objektů ve vesmíru? Nikdo to neví zcela jistě, ale odpověď spočívá v podstatě tajemné temné hmoty. V případě MACSJ0025.4-1222 výsledek pomalé srážky dvou velkých kup galaxií, která trvá už stovky miliónů let, zobrazil jak Hubblův kosmický dalekohled ve viditelném světle, tak kosmický dalekohled Chandra v rentgenovém světle. Jakmile byl pořízen snímek ve viditelném světle nahoře, tak poloha a zborcení gravitačními čočkami vzdálenějších galaxií nově sloučenou galaktickou kupou umožnily astronomům výpočty určit, co se stalo s temnou hmotou kup. Výsledek naznačuje, že tato obří srážka způsobila, že se temná hmota v kupách od normální hmoty částečně oddělila a tak potvrdila dřívější spekulace. Na kombinovaném obrazu nahoře je temná hmota vidět jako difuzní fialová, zatímco hladčeji vykreslené rentgenové záření normální hmoty je vidět růžově. MACSJ0025 obsahuje stovky galaxií, má přes tři milióny světelných let a nachází se skoro šest miliard světelných let daleko (rudý posuv 0.59) v souhvězdí Velryby (Cetus).

Štítky: Temní hmota, Kupa galaxií, MACSJ0025