Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. září 2008

Průzkum prstence

Uznání a copyright: Astro-Cooperation - Stefan Heutz/Wolfgang Ries

Astronomové na severní polokouli pohled na Prstencovou mlhovinu (M57) vzdálenou asi 2000 světelných let v hudebním souhvězdí Lyra dobře znají. Centrální prstenec měří asi jeden světelný rok, ale na této pozoruhodně hloubkové expozici, která je výsledkem spolupráce a sloučení dat ze dvou různých dalekohledů zkoumaná smyčkovitá vlákna zářivého plynu sahají z centrální hvězdy mlhoviny mnohem dále. Jedná se o dobře prozkoumaný příklad planetární mlhoviny, ovšem zářivý materiál nepochází vůbec z planet. Místo toho plynová obálka představuje odvrhované vnější vrstvy z umírající slunci podobné hvězdy. Tento kompozitní snímek zahrnuje více jak 16 hodin úzkopásmových dat zaznamenávajících červenou emisi vodíkových atomů, zatímco výrazná modrozelená barva je způsobována emisí atomů kyslíku při vyšších teplotách uvnitř prstence. Vpravo nahoře je vidět také mnohem vzdálenější spirální galaxie IC 1296.

Štítky: Planetární mlhovina, Prstencová mlhovina, M57, IC1296