Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2008

Průvodce mladé hvězdy jako Slunce

Uznání: Gemini Observatory, D. Lafreniere, R. Jayawardhana, M. van Kerkwijk (Univ. Toronto)

Tato hvězda se nachází pouhých 500 světelných let daleko v souhvězdí Štíra (Scorpius) a je jen o něco méně hmotná a chladnější než Slunce. Je ale mnohem mladší, má jen několik miliónů let ve srovnání se Sluncem už ve středním věku 5 miliard let. Tento ostrý infračervený snímek ukazuje mladou hvězdu, která má nejspíše průvodce vlevo nahoře, horkou planetu 8 krát hmotnější než Jupiter, která obíhá 330 vzdáleností Země-Slunce od svojí mateřské hvězdy. Tento mladý planetární průvodce je ještě horký a v infračerveném světle poměrně jasný, jelikož generuje teplo gravitačním smršťováním. Právě takové nově zrozené planety jdou zjistit snadněji, než zestárnou a ochladí se, takže zeslábnou. I když s využitím jiných technik bylo již nalezeno přes 300 extrasolárních planet, tak toto je asi první přímý snímek planety, která patří Slunci podobné hvězdě.

Štítky: Infračervený, Sun-like star, Exoplanet

Slnko AR2871

Slnko-oblasť AR2871 dva dni po erupcii.