Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2008

Paprsky v mlhovině Helix

Uznání a copyright: Don Goldman, Sierra Remote Observatories

Mlhovina Helix (aka NGC 7293) vypadá na první pohled kulatá a jednoduchá. Ovšem o této dobře prostudované planetární mlhovině, která vznikla skoro na konci života slunci podobné hvězdy se nyní ví, že má překvapivě komplexní geometrii. Její rozsáhlé smyčky a kometám podobné útvary byly prozkoumány na snímcích z Hubblova kosmického dalekohledu. Přesto tento ostrý pohled na mlhovinu Helix vznikl s 16-ti palcovým dalekohledem a kamerou s pomocí širokých a úzkopásmových filtrů. Tento barevný kompozit také v mlhovině ukazuje složité podrobnosti včetně světelný rok dlouhých, modrozelených radiálních pruhů nebo paprsků, které jí tak dávají vzhled kola z kosmického bicyklu. Loukoťové útvary zřejmě poukazují na to, že mlhovina Helix je stará a vyvinutá planetární mlhovina. Mlhovina Helix je zhruba sedm set světelných let od Země v souhvězdí Vodnáře (Aquarius).
Oprava: Jiří Voříšek upozornil 25.9. na chybný překlad radiálních paprsků jako loukotí. Loukotě jsou totiž zakřivené části segmentu ráfku kola, které jsou s nábojem kola spojené právě těmi paprsky. Loukoťové kolo se tedy nejmenuje podle paprsků, ale podle segmentového ráfku. Viz např. cs.wikipedia.org/wiki/Kolo.

Štítky: Planetární mlhovina, Mlhovina Helix, Ngc7293