Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 2008

Podivné kometární uzlíky v mlhovině Helix

Uznání: C. R. O'Dell and K. Handron (Rice University), NASA

Co způsobuje neobvyklé uzlíky plynu a prachu v planetárních mlhovinách? Takové uzlíky jsou vidět v Prstencové mlhovině, v mlhovině Činka a v mlhovině Eskimák, ale jejich existence nebyla původně předpovězena a jejich původ není stále pochopen. Nahoře je fascinující snímek mlhoviny Helix z Hubblova kosmického dalekohledu, který ukazuje skvělé podrobnosti jejích záhadných plynných uzlíků. Kometární uzlíky nahoře mají hmotnost srovnatelnou se Zemí, ale jejich průměr je typicky několikanásobek oběžné dráhy Pluta. Jedna hypotéza fragmentace a vývoje uzlíků předpokládá, že existující plyn byl vypuzen sice řidším, ale energetičtějším hvězdným větrem vyvíjející se centrální hvězdy. Mlhovina Helix je nejbližším příkladem planetární mlhoviny vytvořené na konci života Slunci podobné hvězdy. Mlhovina Helix, též označená NGC 7293, se nachází asi 700 světelných let daleko v souhvězdí Vodnáře (Aquarius).

Štítky: Mlhovina Helix, HST, Cometary knots