Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. duben 2008

Planeta Jurije Gagarina

Uznání: ISS Expedition 7 Crew, EOL, NASA
(Image record from Gateway to Astronaut Photography of Earth)

Sovětský kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin se stal 12. dubna 1961 první člověkem ve vesmíru. Jeho na dálku ovládaná kosmická loď Vostok 1 ho vynesla do výšky 200 mil a jednou s ním obletěla Zemi. O svém prvním pohledu z vesmíru řekl: "Obloha je velice tmavá, Země je modravá. Všechno se vidět velice jasně". První americký astronaut Alan Shepard, odstartoval teprve až za skoro měsíc a to ještě jen na poměrně krátký suborbitální let. Gagarin se narodil 9. března 1934 a před tím, než byl v roce 1960 vybrán do první skupiny kosmonautů, byl vojenský pilot. V důsledku svého historického letu se stal mezinárodním hrdinou a legendou. Zahynul při havárii svého proudového letounu MIG při cvičném letu 27. března 1968, byl pohřben jako hrdina a jeho popel byl uložen do kremelské zdi. Jiného 12. dubna, v roce 1981 NASA vypustila první raketoplán.

Štítky: Země, Yuri gagarin, Spaceflight