Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. květen 2008

Temné mraky v mlhovině Carina

Uznání: NASA, ESA, N. Smith (U. California, Berkeley) et al., and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Jaké temné stíny číhají v mlhách mlhoviny Carina? Ty zlověstné figury jsou ve skutečnosti molekulární mračna, uzlíky molekulárního plynu a prachu tak hustého, že se stává neprůhledným. Ovšem v porovnání s pozemskou atmosférou jsou tato mračna typicky mnohem řidší. Obrázek nahoře je částí nejpodrobnějšího kdy pořízeného snímku mlhoviny Carina, část kde jsou tmavé molekulární mraky zvláště výrazné. Celá mlhovina Carina má přes 300 světelných let a nachází se asi 7500 světelných let daleko v souhvězdí Lodní záď (Carina). NGC 3372 známá též jako Velká mlhovina Carina je domovem hmotných hvězd a proměnlivé mlhoviny. Nejenergetičtější hvězda v této mlhovině, Eta Carinae byla v létech 1830 nejjasnější hvězdou na obloze, ale poté výrazně zeslábla. K dispozici je i širokoúhlá anotovaná verze a zvětšovatelná verze z mnohem většího kompozitního snímku.

Štítky: Mlhovina Lodní záď, Molecular clouds, Dark clouds