Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. květen 2008

Phoenix na Marsu

Uznání: Phoenix, HiRISE, NASA, JPL-Caltech, Univ. Arizona

Přistávací patka Phoenixu má zhruba velikost jídelního talíře. Vpravo je vidět jedna ze tří patek pokrytá marťanskou půdou po úspěšném měkkém přistání na rudé planetě 25. května. Na levém panelu je naprosto úžasný snímek této kosmické sondy při sestupu, jak ho zachytila kamera HiRISE na palubě družice Mars Reconnaissance Orbiter a je to vůbec první snímek kosmické sondy přistávající na povrch jiné planety. Snímek pořízený 750 kilometrů nad Marsem ukazuje Phoenix zavěšený pod rozvinutým 10m padákem proti mnohem tmavějšímu marťanskému povrchu. Přistávací modul je stále spojen s ochrannou obálkou. Phoenix následně ve výšce 12.6 kilometrů padák odhodil. Svoji přistávací rychlost dále snižoval pomocí raket a nyní Phoenix spočívá v severní polární oblasti Marsu na asi 68. stupni severní šířky.
Oprava: Na chybějící slovo "první" ze spojení "je to vůbec první snímek" upozornil Pavel Cagaš.

Štítky: Mars, Přistávací modul, Phoenix, Hirise, Parachute