Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2008

SN 1006: Stuha ze supernovy z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI/AURA); Acknowledgement: W. Blair et al. (JHU)

Jak vznikla tato zvláštní kosmická stuha? Nepochybně při jedné z nejničivějších explozí, jakou kdy starodávní lidé poznali. Tehdy L.P. 1006 dosáhlo Zemi světlo z výbuchu hvězdy v souhvězdí Vlka (Lupus) a na obloze vytvořilo "hvězdu - hosta", která byla jasnější než Venuše a trvala více než dva roky. Výbuch této supernovy, která je nyní katalogizovaná jako SN 1006, nastal asi 7000 světelných let daleko a zanechal po sobě velký zbytek, který se nadále rozpíná a slábne. Na snímku nahoře je malá část zbytku této rozpínající se supernovy, které dominuje tenká a vně se pohybující rázová vlna, která zahřívá a ionizuje okolní plyn. SN 1006 má nyní průměr téměř 60 světelných let. V minulém roce došlo v dalekém vesmíru k dokonce ještě silnější explozi, která mohla být pro moderní lidi po několik sekund viditelná pouhým okem.

Štítky: Supernova, Sn 1006, Ribbon