Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2003

SN 1006: Historie nejjasnější supernovy

Uznání: Frank Winkler (Middlebury College et al., AURA, NOAO, NSF

V roce 1006 se na obloze znenadání objevila nová hvězda. Během pouhých několika dnů se potulná hvězda stala jasnější než planeta Venuše. Hvězdu, o které asi mluvili všichni, kteří ji mohli vidět, popsali lidé, kteří žili na územích dnes známých jako Čína, Egypt, Irák, Itálie, Japonsko a Švýcarsko. Nebeský nově příchozí, dnes víme že to byla supernova, slábnul po měsíce. Nyní se pomocí moderních pozorování měří rychlost stále se rozpínající rázové vlny, což umožňuje lepší odhad její vzdálenosti a tudíž lepší odhad skutečné jasnosti supernovy. Ukazuje se, že SN 1006 nejspíše dosáhla zdánlivé vizuální magnitudy -7.5, což z níc činí nejjasnější zaznamenanou supernovu. Rázová vlna (levý panel) byla zpodobněna v roce 1998 z CTIO a potom odečtena od podobného snímku pořízeného v roce 1986 (pravý panel), což zvýrazňuje relativní expanzi.

Štítky: Sculptor Galaxy, SN 1006NGC 253