Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. březen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. březen 2003

Koronální díry na Slunci

Uznání: SOHO - EIT Consortium, ESA, NASA

Zlověstné, tmavé útvary, které se se rozkládají na levé straně Slunce jsou koronální díry, oblasti s nízkou hustotou, které se rozprostírají nad povrchem, kde se sluneční magnetické pole volně otevírá do meziplanetárního prostoru. Koronální díry se z vesmíru intenzivně studují už od desetiletí 1960 v ultrafialovém i rentgenovém světle a jsou také známé jako zdroj vysokorychlostního slunečního větru - atomů a elektronů, které proudí ven podél otevřených magnetických siločar. V období nízké aktivity koronální díry typicky pokrývají oblasti pouze nad slunečními póly. Tyto koronální díry se ale zrovna posunuly po našeho pohledu v blízkosti rovníku a částice, které z nich vylétají už způsobily zde na Zemi polární záři hodnou povšimnutí. Koronální díry jako je tato mohou přetrvat i několik slunečních otoček než se magnetické pole posune a změní konfiguraci. Tento snímek ve falešných barvách pořídil 9. března v ultrafialovém světle přístroj EIT na palubě vesmírné observatoře SOHO.

Štítky: Slunce, Coronal holes

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.