Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2009

Zákryt Ganymedu Jupiterem

Uznání: NASA, ESA, and E. Karkoschka (U. Arizona)

Jak je zakalená horní atmosféra Jupiteru? Astronomové pomohli odpovědět pozorováním zákrytu měsíce Ganymedu Jupiterem s pomocí Hubblova kosmického dalekohledu. Ačkoliv Ganymed oběhne Jupiter jednou za týden, tak obvykle prochází nad nebo pod planetou, takže příznivé zákryty jsou vzácnější. Jeden takový zákryt byl zachycen do velkých vizuálních podrobností v dubnu 2007. Ganymed u okraje Jupiteru odráží sluneční světlo přes jeho horní atmosféru, což astronomům umožňuje hledat zákal sledováním jemného zeslabení v různých barvách. Jedním z výsledků tohoto zkoumání je nádherný snímek nahoře, s jasně viditelnými pásy mraků kolem Jupiteru i s majestátními bouřkovými systémy jako je Velká rudá skvrna. Na tmavém ledovém povrchu Ganymedu v dolní části snímku jsou vidět pozoruhodné podrobnosti. Jelikož Jupiter i Ganymed jsou tak jasné, tak mnoho zákrytů lze pozorovat přímo ze Země i malými dalekohledy.

Štítky: Jupiter, Zatmění, Ganymed

Planetární mlhovina M27 "Činka".