Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červenec 2012

Slapový ohon NGC 3628

Uznání a copyright: Thomas V. Davis (tvdavisastropix.com)

Velká spirální galaxie NGC 3628 (vlevo od středu) vzdálená asi 30 miliónů světelných let sdílí v místním Vesmíru své sousedství s dalšími dvěma spirálními galaxiemi ve vznešeném seskupení, které se nazývá Leo Triplet. Na hloubkovém portrétu skupiny je u pravého okraje ve středu soused z tria M65 a nahoře doleva je M66. Možná, že nejzáhadnější je nádherný ohon, který se roztahuje nahoru doleva na asi 300 000 světelných let ze zborceného disku NGC 3628. Tato struktura známá jako slapový ohon byla z galaxie vytažena gravitačními slapy při krátkých, ale bouřlivých minulých přiblíženích se svým sousedům. Slapový ohon není často zachycen tak zřetelně, skládá se z mladých modrých hvězdokup a hvězdotvorných oblastí.

Štítky: Ngc 628, Leo triplet, Interacting galaxies, Galaxy group, Tidal tail