Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. červenec 2012

Vysokoenergetický stereoskopický systém II

Obrázek laskavostí: H.E.S.S. Collaboration

Dalekohled HESS II (High Energy Stereoscopic System) vysokoenergetického stereoskopického systému II je největší svého druhu a stojí v popředí tohoto snímku. Jelikož je tento dalekohled sklopen horizontálně, tak svým 24 metrů širokým a 32 metrů vysokým segmentovaným zrcadlem s plochou dvou tenisových kurtů odráží krajinu Namibijské pouště obráceně. HESS II spatřil první světlo 26. července a nyní začíná svůj výzkum Vesmíru na vysokých energiích. Většinu pozemských dalekohledů se svými čočkami a zrcadly omezuje životadárná a ochranná atmosféra Země, která rozmazává obrazy a rozptyluje a absorbuje světlo. Ovšem dalekohled HESS II je Čerenkovův dalekohled navržený pro detekci gama záření s fotony o 100 miliardkrát větší energii, než je energie viditelného světla a ve skutečnosti atmosféru ke své práci potřebuje. Když gama záření dopadá do vysoké atmosféry, tak ve vzduchu vytváří spršky vysokoenergetických částic. Velká kamera v ohnisku zrcadla podrobně zaznamenává krátké záblesky optického světla zvaného Čerenkovovo záření, které vytvářejí spršky částic ve vzduchu. Dalekohled HESS II pracuje společně s řadou 4 dalších 12 metrových Čerenkovových dalekohledů, což umožňuje mnohonásobné stereoskopické pohledy na spršky ve vzduchu a tak je vztáhnout k energiím a směrům přicházejícího kosmického gama záření.

Štítky: Dalekohled, Gamma ray, Cherenkov, HESS, Namibia