Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červenec 2012

Tulipán v Labuti

Uznání a copyright: Michael Joner, David Laney (West Mountain Observatory, BYU); Processing - Robert Gendler

Tento teleskopický pohled mimo rovinu naší Galaxie Mléčné dráhy do na mlhoviny bohatého souhvězdí Labutě (Cygnus) rámuje jasnou emisní oblast. Má populární název mlhovina Tulipán a je to zářící mračno mezihvězdného plynu a prachu, který se dá také najít v katalogu, který v roce 1959 vytvořil astronom Stewart Sharpless, jako Sh2-101. Tato mlhovina vzdálená 8000 světelných let není pouze kosmickým mračnem, které evokuje představu květin. Tato komplexní a krásná mlhovina je vidět na kompozitním obrázku, který mapuje emisse atomů ionizované síry, vodíku a kyslíku do červené, zelené a modré barvy. Emisi z mlhoviny Tulipán pohání ultrafialové záření z mladé energetické hvězdy typu O HDE 227018, která atomy ionizuje. HDE 227018 je ta jasná hvězda velmi blízko modrého oblouku ve středu snímku.

Štítky: Emisní mlhovina, Cygnus, Tulip nebula, Sh2-101