Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. listopad 2011

IC 59 a IC 63 v Kasiopeji

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.)

Jasné okraje a tokové tvary naznačují něco jako tání zmrzliny v kosmickém měřítku. Při pohledu na barevnou (zvětšovací) oblohu v souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia) jsou vidět dozadu učesaná, mračna kometárního vzhledu IC 59 (vlevo) a IC 63. I když tato 600 světelných let vzdálená mračna ve skutečnosti netají, tak se pomalu odbourávají pod vlivem ionizujícího ultrafialového záření z horké svítivé hvězdy gama Cas. Gama Cas se fyzicky nachází jen 3 až 4 světelné roky od mlhoviny, hned nad pravým horním okrajem snímku. K hvězdě gama Cas je o něco blíže IC 63, kde dominuje červená H-alfa emise z ionizovaných atomů vodíku po rekombinaci s elektrony. IC 59 dále od hvězdy vykazuje proporcionálně méně H-alfa emise, ale více modrých barev charakteristických pro prachem odrážené světlo hvězd. Toto zorné pole zabírá na obloze asi 1 stupeň a nebo v odhadované vzdálenosti gama Cas a jejích přátel asi 10 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, Reflekční mlhovina, Ic59, Ic63, Gamma cass, Ionize