Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. listopad 2011

NGC 7380: Mlhovina Kouzelník

Uznání a copyright: Rolf Geissinger

Jaké síly vládnou v mlhovině Kouzelník? Gravitace dost silná na to, aby vznikaly hvězdy a hvězdné větry a záření dost silné aby dokázaly vytvořit a rozrušit sloupy plynu. Mlhovina Kouzelník na snímku nahoře se nachází pouze 8000 světelných let daleko a obklopují ji vyvíjející se hvězdy hvězdokupy NGC 7380. Vzájemné působení hvězd, plynu a prachu vytvořilo útvar, který vypadá jako fiktivní středověký kouzelník. Tato aktivní hvězdotvorná oblast měří asi 100 světelných let, takže se úhlově jeví větší než Měsíc. Mlhovinu Kouzelník lze nalézt i malým dalekohledem v souhvězdí Krále Etiopie (Cepheus). I když mlhovina může trvat jen pár miliónů let, tak některé vznikající hvězdy mohou přežít Slunce.

Štítky: Otevřená hvězdokupa, NGC 7380, Wizard Nebula