Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2010

M16: Sloupy stvoření

Uznání: J. Hester, P. Scowen (ASU), HST, NASA

Tento obraz se stal jedním z nejslavnějších moderních snímků. Snímek pořídil v roce 1995 Hubblův kosmický dalekohled a ukazuje vypařující se plynové globule (evaporating gaseous globules - EGGs), jak se vynořují ze sloupů molekulárního vodíku a prachu. Tyto obří sloupy jsou světelné roky dlouhé a jsou tak husté, že plyn uvnitř se gravitačně smršťuje za vzniku hvězd. Intenzivní záření z jasných mladých hvězd způsobuje, že se materiál na konci každého sloupu odpařuje a zanechává hvězdné porodnice hustých EGGs odhalené. Orlí mlhovina spojená s otevřenou hvězdokupou M16 se nachází asi 7000 světelných let daleko. Sloupy stvoření opět zobrazila družicová rentgenová observatoř Chandra, přičemž zjistila, že většina EGGs není silnými rentgenovými zářiči.

Štítky: Star-formation, M16, Pillars of creation