Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. listopad 2011

NGC 3628 z boku

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Ostrý pohled na vznešenou spirální galaxii NGC 3628, která je vidět z boku, ukazuje nadýchaný galaktický disk rozdělený tmavými prachovými pásy. Při tomto pohledu mnoha astronomům vytane na mysli populární název této galaxie - Hamburger. NGC 3628 měří asi 100 000 světelných let, nachází se asi 35 miliónů světelných let v souhvězdí Lva a v místním vesmíru sousedí s dalšími dvěma velkými spirálami a celé toto uskupení je známo jako Leo Triplet. Za rozsáhlé vzplanutí a zborcení disku s mladými modrými hvězdokupami a růžovými hvězdotvornými oblastmi nejspíše může gravitační interakce s jejími kosmickými sousedy. Výsledkem minulých těsných přiblížení je slabý slapový ocas, který na tomto hloubkovém snímku galaxie vybíhá doleva nahoru.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 628, Edge-on spiral, Leo triplet

Slnko AR2871

Slnko-oblasť AR2871 dva dni po erupcii.