Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. listopad 2011

GK Per: Nova z roku 1901

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, University of Arizona

Počátkem 20. století se GK Persei stala krátce jednou z nejjasnějších hvězd na pozemské obloze a tato událost je známa jako Nova Persei 1901. Moderní složený obraz ze snímků z let 2003 a 2011 dokumentuje vyvrženinu z exploze, která se populárně nazývá mlhovina Ohňostroj a která pokračuje v expanzi do vesmíru. Snímky jsou součástí časosběrného videa, které sleduje expanzi mlhoviny za více jak 17 let. Asi 1500 světelných let vzdálená mlhovina má průměr stále pod jeden světelný rok. GK Per a podobné kataklysmické proměnné hvězdy jsou známy jako klasické novy, o kterých se ví, že jsou tvořeny dvojhvězdami z kompaktního bílého trpaslíka a zbytnělého chladného obra na těsné orbitě. Materiál přiteklý na povrch bílého trpaslíka z obří hvězdy přes akreční disk nakonec podstoupí termonukleární vzplanutí, které vyvrhne do okolního prostoru materiál hvězdy, aniž by bílého trpaslíka zničilo. Systém GK Per s dvoudenní oběžnou periodou v nedávných letech vytvořil mnohá menší vzplanutí.

Štítky: Hvězda, Nova, Gk persei, Remnant, Cataclysmic variable