Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. duben 1999

2.duben 1999 - Hvězdy z NGC 206

Uznání: B.J. Mochejska (Warsaw University), The DIRECT Project, FLWO, MDM

Hvězdokupa NGC 206 uhnízděná v prachovém rameni velké spirální galaxie v Andromedě (M31), je jedna z největších známých hvězdných formací v naší místní skupině galaxií. Krásné jasné modré hvězdy NGC 206 prozrazují její mládí - ale bližší systematické studium proměnných hvězd uvnitř a okolo NGC 206 ukáže také její vzdálenost. Astronomové hledají proměnné hvězdy v NGC 206, zvláště pulsující hvězdy známé jako cefeidy a zákrytové binární hvězdné systémy. Vzdálenosti těchto typů hvězd mohou být efektivně určeny sledováním periodických změn jejich jasnosti a spektra. Asi 3 milióny světelných let daleko je přesně známá vzdálenost k NGC 206 a tak i k M31 rozhodující pro lepší porozumění vzniku a vývoje galaxií a konečně i vzdáleností ve vesmíru.

Štítky: Distance scale, M31, Cefeida, Hvězdokupa

Kometa 68P/Klemola

Snímek komety 68P/Klemola. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Hadonoše.