Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. duben 1999

Rádiová obloha: Nalaďte si 408MHz

Uznání: C. Haslam et al., MPIfR, SkyView

Nalaďte váše rádio - telescop na 408MHz (408 milliónů cyklů za sekundu) a oveřte si rádiovou oblohu! Frekvenci byste měli nalézt na vašem voliči někde mezi americkými TV kanály 13 a 14. V semdesátých létech velké parabolické antény na třech radio observatořích Jodrell Bank, MPIfR, a Parkes Observatory, dělaly právě to - data byla kombinována do mapy celé oblohy. Blízko této frekvence jsou kosmické rádiové vlny generovány vysokoenergetickými elektrony kroužícími podél magnetických polí. Ve výsledné falešné barvě galaktická rovina leží horizontálně přes střed, ale nejsou viditelné žádné hvězdy. Místo toho mnoho jasných zdrojů blízko galaktické roviny jsou pulsary, oblasti formování hvězd, a zbytky supernov, zatímco velké smyčkovité struktury jsou části obálek rozfouknutých místní hvězdnou aktivitou. Cizí galaxie jako Centaurus A, nad rovinou napravo od středu, a Malý Magelanův oblak (LMC) dole a vpravo také září na rádiové obloze.

Štítky: All sky, Rádio