Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. říjen 2011

Barva IC 1795

Uznání a copyright: Bob and Janice Fera (Fera Photography)

Na tomto ostrém kosmickém portrétu jsou vidět mračna zářícího plynu a zakrývajícího prachu v IC 1795, což je hvězdotvorná oblast v severním souhvědí Kasiopeja (Cassiopeia). Mlhovina je též katalogizována jako NGC 896 a na snímku citlivou kamerou dlouhými expozicemi včetně záběru přes úzkopásmový filtr jsou v její dominantní červené barvě vidět pozoruhodné podrobnosti. Úzkopásmový filtr propouští pouze červené světlo H-alfa z vodíkových atomů. Atomy vodíku jsou ionizovány ultrafialovým světlem mladých energetických hvězd a při znovu zachycení volného elektronu a přestupu do nižšího energetického stavu vyzařují H-alfa světlo. Mlhovina IC 1795 se na obloze nachází nedaleko slavné Dvojité hvězdokupy v Perseu a sama je v blízkosti mlhoviny Srdce - IC 1805 jako součást většího komplexu hvězdotvorných oblastí, který se nachází na okraji velkého molekulárního mračna. Komplex se prostírá v Perseově spirálním ramenu naší Mléčné dráhy ve vzdálenosti asi 6000 světelných let. V této vzdálenosti by snímek IC 1795 zabíral asi 70 světelných let.

Štítky: Star-formation, H alpha, Narrow-band, Ic1795, Ngc 896