Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. říjen 2011

MAGICké stopy hvězd

Uznání a copyright: Babak Tafreshi (TWAN)

Na noční surrealistické časosběrné obloze nad observatoří Roque de los Muchachos na kanárském ostrově La Palma jsou vidět barevné oblouky stop hvězd. Stopy hvězd jsou odrazem denní rotace Země kolem své osy a stopy těchto hvězd se také odrážejí v jednom z dvojice vícezrcadlových dalekohledů MAGIC o průměru 17 metrů. Samotný dalekohled MAGIC (Major Atmospheric Gamma Imaging Cherenkov) je určen k detekci záření gama, fotonů s energií 100 miliardkrát větší, než je energie viditelného světla. Jak vysokoenergetické gama parsky dopadají do vysokých vrstev atmosféry, tak vytvářejí spršky vysokoenergetických částic. Rychlá kamera s pomocí složeného zrcadla podrobně monitoruje krátké záblesky optického světla zvaného Čerenkovovo záření vyvolaného atmosférickou sprškou částic. Astronomové pak nakonec mohou přiřadit optické záblesky ke kosmickým zdrojům extrémních gama paprsků.

Štítky: Gama záření, Stopy hvězd, Dalekohled, Cherenkov, Magic, Iac