Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2011

NGC 4565: Galaxie z boku

Uznání a copyright: Bob Franke

Vznešená spirální galaxie NGC 4565 je z planety Země vidět z boku. Pro svůj úzký profil je též známa jako Jehlová galaxie a pro svoji jasnost bývá zastávkou mnoha teleskopických procházek po severní obloze v slabém, ale dobře učesaném souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices). Tento ostrý, barevný snímek ukazuje jádro s centrální výdutí galaxie proťaté zakrývajícími pásy prachu, který protkává tenkou galaktickou rovinu NGC 4565. V pěkném zorném poli je směs dalších galaxií pozadí a vpravo dole je sousedící galaxie NGC 4562. Samotná NGC 4565 leží asi 40 miliónů světelných let daleko a měří asi 100 000 světelných let. Jelikož lze NGC 4565 snadno spatřit i malým dalekohledem, tak ho pozorovatelé oblohy považují za prominentní objekt na nebi, který Messier minul.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 4565, Edge-on galaxy