Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. duben 2008

Messierův maraton

Uznání a copyright: Amir Hossein Abolfath

Mnoho pozorovatelů na severní polokouli zachvácených astronomickou horečkou se vydává na Messierův maraton. Dokončení tohoto maratonu vyžaduje prohlédnout všech 110 objektů v katalogu francouzského astronoma 18. století Charlese Messiera v jediné šňůře pozorování od soumraku do svítání. Pro splnění tohoto obtížného úkolu jsou často vhodnější dny o víkendu se skoro bezměsíčnými nocemi blízko březnové rovnodenosti. Na této barevné šestihodinové expozici skupiny odhodlané proběhnout letošní Messierův maraton jsou jak nebeské stopy hvězd, tak pozemské světelné stopy asi 200 amatérských astronomů. Snímek byl pořízen z odlehlého, starověkého paláce Bahram v severoiránském národním parku Kavir. Astronom a dřívější organizátor Messierova maratonu pro ASIAC Babak Tafreshi nabízí poutavý zrychlený film této události (soubor wmv, 2MB).
Oprava: Na chybný odkaz na film upozornil Petr Veselý

Štítky: Stopy hvězd, Iran, Messier marathon, Bahram palace, National park

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety