Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. duben 2008

IC 2948: Mlhovina Běžící kuře

Uznání a copyright: Steve Crouch

Uvnitř i vně rozsáhlého jižního souhvězdí Centaurus jsou jasné mlhoviny. Tato katalogizovaná jako IC 2948 je blízko hvězdy Lambda Centauri a na obloze není příliš daleko od známější mlhoviny Eta Carinae. Embedded in the reddish glowing cloud of V červeně zářícím mračnu vodíku, tedy v typické emisní mlhovině z oblastí tvořících se hmotných hvězd, je ponořena mladá energetická hvězdokupa IC 2944. Nahoře jsou v siluetě vidět malá, tmavá mračna temného kosmického prachu. Po svém objeviteli se nazývají Thackerayovy globule a jsou potenciálními místy tvorby nových hvězd, ale nyní jsou nejspíš erodovány intenzivním zářením blízkých mladých hvězd. Pohled do středu této oblasti někomu možná připomíná populární název mlhoviny IC 2948 - Běžící kuře. Tento nádherný kout oblohy v odhadované vzdálenosti mlhoviny 6000 světelných let zabírá asi 70 světelných let.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ic2944, Ic2948, Lambda centauri, Thackery's globules