Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. říjen 2007

Velká mlhovina Carina

Uznání a copyright: Robert Gendler and Stephane Guisard

Perla jižní oblohy, Velká mlhovina Carina neboli NGC 3372, má přes 300 světelných let a je jednou z největších hvězdotvorných oblastí v naší galaxii. Podobně jako menší severnější mlhovinu Orion lze i mlhovinu Carina snadno spatřit pouhým okem, i když je při vzdálenosti asi 7500 světelných let asi 5 krát dále. Tento krásný teleskopický pohled ukazuje pozoruhodné podrobnosti zářících vláken mezihvězdného plynu a tmavých mračen kosmického prachu. Mlhovina Carina je domovem mladých, extrémně hmotných hvězd, včetně stále záhadné proměnné Eta Carinae, která má určitě přes 100 hmotností Slunce. Eta Carinae je ta jasná hvězda vlevo od centrálního tmavého vrubu, zrovna pod prachovou mlhovinou Klíčová dírka (NGC 3324).

Štítky: Mlhovina Lodní záď, Mlhovina Klíčová dírka, Eta Carinae, Ngc3324, Ngc3372