Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. březen 2008

Západ slunce: Planeta Země

Uznání: Expedition 15 Crew, NASA

Dnes v 05:48 světového času (UT) Slunce při své cestě na sever překročí nebeský rovník. Tato geocentrická astronomická událost známá jako rovnodennost znamená na severní polokouli první jarní den a podzim na jižní polokouli. Rovnodennost, latinsky equinox znamená stejnou noc (jako den) a tak pozemšťané se Sluncem na nebeském rovníku zakusí téměř 12 hodin denního světla a 12 hodin tmy. Těm na severu se budou dny prodlužovat, jak bude Slunce s blížícím se létem na obloze stoupat. Oslavme rovnodennost tímto barvitým pohledem na západ Slunce. Snímek byl pořízen v červnu z Mezinárodní kosmické stanice a z oběžné dráhy je vidět, jak za vzdáleným horizontem ještě vykukuje okraj Slunce. Proti slunečnímu světlu zčervenalému prachem v husté nižší atmosféře jsou vidět v siluetě mraky. Molekuly v řidší horní atmosféře zase více rozptylují modré světlo.

Štítky: Rovnodennost, Západ slunce