Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. březen 2008

Kde je HD 189733

Uznání: NASA, ESA, A. Fujii, and Z. Levay (STScI)

Hvězda katalogizovaná jako HD 189733 je zhruba 63 světelných let daleko. Její poloha je vyznačena na tomto hloubkovém, širokoúhlém snímku oblohy se středem na severní souhvězdí Labutě. Vzhledem k množství jasných hvězd, mlhovin a hvězdokup, které pozorovatelé v této oblasti dobře znají, se HD 189733 nemusí jevit tak významná, ovšem je o ní známo, že má blízko přinejmenším jednu horkou planetu velikosti Jupiteru s výrazně krátkou oběžnou dobou 2,2 dní. A jelikož tato planeta pravidelně zakrývá svoji mateřskou hvězdu, tak astronomové mohou studovat světlo hvězdy, které prochází přímo přes atmosféru planety a pomocí spektroskopie identifikovat molekuly v ní. Po objevu vodních par v planetárních atmosférách astronomové nyní hlásí, že Hubblův kosmický dalekohled objevil příznaky metanu (CH4). Tento vzrušující výsledek je první detekcí organické molekuly na planetě, která obíhá jinou hvězdu. Ačkoliv se planeta kolem HD 189733 považuje za příliš horkou a tudíž nehostinou pro život, tak tato práce je pokrokem při určování podmínek a chemie na jiných extrasolárních planetách, kde by mohl existovat život.

Štítky: Spectroscopy, Methane, Exoplanet, Hd189733