Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. březen 2008

Hubblův remix Kočičího oka

Uznání a copyright: Vicent Peris (OAUV / PTeam), MAST, STScI, AURA, NASA

Toto Kočičí oko na nás vábivě hledí přes mezihvězdný prostor ze vzdálenosti tři tisíce světelných let od Země. Kočičí oko (NGC 6543) je jedna z nejslavnějších planetárních mlhovin na obloze, měří přes půl světelného roku a představuje závěrečnou, krátkou, ale slavnou fázi svého života Slunci podobné hvězdy. Umírající centrální hvězda této mlhoviny vytvořila jednoduché vnější vzory prachových soustředných obálek odhazováním svých vnějších vrstev v sérii pravidelných záchvatů. Ale vzniku krásných, složitějších vnitřních struktur není zatím dobře rozumět. Archivní obrazová data z Hubblova kosmického dalekohledu byla znovu zpracována a tak vznikl nový pohled na toto kosmické kočičí oko. V porovnání s dobře známými Hubblovými obrazy toto alternativní zpracování zlepšuje ostrost a viditelnost podrobností ve světlých a tmavých oblastech mlhoviny a také uplatňuje komplexnější paletu barev. Astronomové při pohledu do Kočičího oka mohou docela dobře vidět osud našeho Slunce, které je odsouzeno vstoupit do vývojové fáze vlastní planetární mlhoviny ... za 5 miliard let.

Štítky: Planetární mlhovina, Cat's eye nebula, Ngc6543, Image processing