Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. únor 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. únor 2010

Spirální galaxie NGC 891

Uznání a copyright: Bob Franke

Na tomto krásném kosmickém portrétu je NGC 891. Tato spirální galaxie má asi 100 tisíc světelných let a je vidět z naší perspektivy téměř z boku. NGC 891 je v souhvězdí Andromedy, nachází se ve vzdálenosti asi 30 miliónů světelných let a hodně se podobá naší Mléčné dráze. Centrální výduť už na první pohled protíná plochý, tenký galaktický disk spolu s oblastmi tmavého zakrývajícího prachu ve středu. Na tomto pohledu na NGC 891 z boku jsou též patrné filamenty prachu, které sahají stovky světelných let nad a pod centrální rovinu. Tento prach byl z disku nejspíše vyfoukáván výbuchy supernov nebo aktivitami při silném vznikání hvězd. Vedle tohoto galaktického disku jsou vidět i slabé sousední galaxie.

Štítky: Prach, Spirální galaxie, Ngc891