Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2010

Pronásledovaná Carina

Uznání a copyright: Dieter Willasch

Perla jižní oblohy, Velká mlhovina Carina aneb NGC 3372, měří přes 300 světelných let. Zde je vidět na tomto rozsáhlém poli oblohy vpravo nahoře, a je mnohem větší než severnější mlhovina Orion. Mlhovina Carina je jedna z největších hvězdotvorných oblastí naší galaxie a je domovem mladých, extrémně hmotných hvězd včetně stále tajemné proměnné Eta Carinae, která má více jak stonásobek hmotnosti Slunce. Poblíž středu tohoto 10 stupňového pole jsou mlhoviny NGC 3576 a NGC 3603. Ve středu u vrcholu je vidět otevřená hvězdokupa Kouzelná studánka NGC 3532. Vlevo se nachází kompaktnější Perlová hvězdokupa NGC 3766. Vlevo dole ja na tomto kosmickém plátně další velká hvězdotvorná oblast IC 2948 s vnořenou hvězdokupou IC 2944. Tato oblast je známa jako jako mlhovina Běžící kuře.

Štítky: Mlhovina Lodní záď, Eta Carinae, Ngc3603, Ic2944, Southern sky, Ngc3372, Ngc3576, Ic2948, Ngc3766, Ngc3532, Running chicken nebula