Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2008

Mlhovina NGC 3576

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory), Macedon Ranges Observatory

Ramenem Střelce naší spirální galaxie Mléčné dráhy pluje složitá a krásná mlhovina NGC 3576. Předpokládá se, že k těmto složitým a sugestivním tvarům přispěly epizody vznikání hvězd. Smyčkovitá vlákny utvářely silné větry z mladých, hmotných hvězd ponořených v mlhovině. Tento snímek ve falešných barvách zvýrazňuje příspěvky k záři mlhoviny od vodíku, síry a kyslíku vybuzených intenzivní ultrafialovou radiací. Ale na pozadí této záře také vystupují siluety hustých mračen prachu a plynu. A například ty dva kondenzující tmavé mraky v horní části obrázku mohou být potenciální místa vznikání hvězd. NGC 3576 měří asi 100 světelných let a nachází se asi 9000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Lodní zádě (Carina), ne zas tak daleko od slavné mlhoviny Eta Carinae. U levého okraje je mnohem větší, ale i vzdálenější hvězdotvorná oblast NGC 3603.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ngc3576