Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. srpen 2012

Mars ve smyčce

Uznání a copyright: Cenk E. Tezel, Tunç Tezel (TWAN)

Tento kompozitní obraz ze snímků s odstupem po 6 až 7 dnech od konce října 2011 (vpravo nahoře) až do července 2012 (vlevo dole) sleduje zpětný pohyb rudě zbarveného Marsu na pozemské noční obloze. Položte na obrázek kurzor a uvidíte spojené body retrográdní smyčky Marsu. Ovšem Mars se ve skutečnosti na své dráze vůbec zpátky nepohyboval. Jedná se o zdánlivý zpětný pohyb vzhledem ke hvězdám v pozadí, který odráží pohyb Země. Zpětný pohyb lze pozorovat pokaždé, když Země předběhne a nechá za sebou planetu, která obíhá dále od Slunce, jelikož se Země pohybuje rychleji vzhledem ke své uzavřenější dráze. Mars byl na pozemské obloze 4. března 2012 v opozici se Sluncem, tedy skoro nejblíž a nejjasnější ve středu obrázku. Vozítko Curiosity, které právě přistálo na povrchu rudé planety, bylo vypuštěno 26. listopadu, kdy se Mars nacházel v křížovém bodě své retrográdní smyčky. Mars je nyní vidět blízko Saturnu a jasné hvězdy Spica u západního obzoru po západu Slunce.

Štítky: Mars, Retrograde, Opposition, Mouse over

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety